Není zde STK ve Vašem okolí? Kontaktujte nás na info@seznam-stk.cz

Stáří auta a najeté kilometry jsou údaje nanic

Stáčení tachometrů a omlazování vozidel jsou dva nejčastější problémy při prodeji ojetého vozidla, které mají přímý vliv na jeho kupní cenu. Podle odhadů má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr a pětina je omlazená. Tresty za tyto podvody jsou v nedohledu.

Pan L. se snaží prodat kombíkový Ford Mondeo. Desetileté auto vypadá na pohled skvěle a je v dobré kondici, majitel nechal zrepasovat problematické komponenty motoru, auto nebylo nikdy bourané, nechal opravit oděrky, ošetřit podvozek a nabízí ho za padesát tisíc, protože potřebuje peníze. Taková mondea v mnohem horším stavu se prodávají o dvacet až třicet tisíc dráž, ale toto stříbrné nikdo nechce. Má totiž na počítadle hodnotu 330 tisíc kilometrů.

A toho se každý kupec zalekne. Vysvětlovat, že u desetiletého auta je to víceméně běžný nájezd a že toto číslo neříká nic o stavu vozu, je často marné. Smutné ale je, že podobné kilometry za sebou má i většina podobných mondeí na trhu. Jenže jejich počítadla kilometrů ukazují často minimálně o sto tisíc méně. Stočit tachometr není nic složitého a sehnat někoho, kdo to umí a má na to potřebné vybavení, je ještě lehčí. A tak se stále vesele falšuje.

Milion stočených tachometrů

Podle odhadů firmy Cebia, která se na prověřování původu a historie vozidel specializuje, má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr. \\\"Cebia jen v roce 2011 zkontrolovala přes svůj on-line systém 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100 – 200 tisíc kilometrů,\\\" varuje Petra Štumpfová z Cebie. \\\"Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově milion vozidel s přetočeným tachometrem.\\\"

\\\"Nám samotným to škodí. Pokud nechceme obchodovat s takto upravenými auty, tratíme na tom dvakrát. Když přiveze potenciální zákazník auto k prodeji protiúčtem a to má stočený tachometr, takové auto odmítneme. Zákazník pak většinou u nás auto nekoupí,\\\" říká Martin Doležal, tiskový mluvčí autobazaru Auto ESA.

Zatočit se \\\"stáčeči\\\" měla novela trestného zákoníku, která chce tyto praktiky výslovně zakázat, měla za přetáčení tachometrů napařit tvrdé tresty. Autoři novely poukazovali na to, že kupujícím vozů s přetočenými tachometry vznikají značné škody. Neznají navíc skutečné opotřebení automobilů, které může způsobit i nehodu. Odhaduje se, že neoprávněný zisk z jejich prodeje činí prý asi čtyři miliardy korun ročně. Jenže návrh nejdříve smetla ze stolu začátkem roku vláda a v půlce března i Sněmovna.

Podle koaličních ministrů je totiž taková novela trestního zákoníku nekoncepční. Přetáčení tachometrů by mělo být podle úvah kabinetu správním deliktem. Stanovisko vlády také poukazuje na různé formální vady předlohy, které mohou vést až k absurdním situacím. Například za zvlášť závažný zločin až s desetiletou sazbou vězení by se považovalo obstarání počítačového programu, který umožňuje zásah do tachometru, s úmyslem umožnit nebo usnadnit vlastizradu, uvádí stanovisko zveřejněné na webu vlády.

Stáčení bude přestupek

Ministerstvo dopravy nyní podle vlády chystá novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž by mělo být pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti výslovně zakázáno. Porušení ustanovení by pak bylo přestupkem.

Do návrhu novely zákona se však podařilo podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka prosadit větu \\\"Stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován\\\".

Z návrhu vypadla pasáž, že by do tachometru mohli zasahovat opraváři aut v rámci třeba nutné opravy po havárii. \\\"Argument byl, že v českém prostředí by se to zneužívalo k naprosto běžné manipulaci s tachometrem. A vždycky by se to svedlo na opravu,\\\" vysvětluje Martin Novák.

\\\"Nicméně autorizovaný opravář do tachometru zasáhnout bude moci, ale pokud by někdo jeho čin právně napadl a případ by se dostal do správního řízení, musel by tento fakt prokázat - to by byl takzvaný \\\"osvobozující důkaz\\\". Pokuty jsou navrženy ve výši 50 000 Kč pro fyzickou osobu, až 5 milionů pro právnickou osobu,\\\" dodává.

\\\"Pokud tento návrh projde, tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není ošetřená vůbec,\\\" říká Štumpfová. \\\"Dle našich odhadů to ale nebude dřív jak za rok.\\\"

Přesto si ale Štumpfová nemyslí, že by reálně došlo k poklesu vozidel s upraveným tachometrem. \\\"Například v jiných státech, kde mají zavedenou daleko přísnější legislativu, jako třeba v Německu, to rozhodně neznamená, že by se tam vozidla neupravovala. Opak je pravdou a každý stát, i přes své legislativní opatření, má s tímto druhem auto-kriminality problém.\\\"

Pozitivní dopad může mít novela podle mluvčí Cebie na to, že firmy nebudou veřejně na internetu nabízet stáčení tachometrů a tato záležitost bude na první pohled méně dostupná.

\\\"Snahy o tvrdé postihování stáčení tachometrů jsou dlouho neúspěšné. Bylo by zajímavé zjistit, jestli za neschválením nestojí něčí zájem,\\\" dodává Martin Doležal z Auto ESA.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/stari-auta-a-najete-kilometry-jsou-udaje-nanic-f42-/auto_ojetiny.aspx?c=A120406_171833_auto_ojetiny_fdv

 

Zobrazit archiv novinek >>