Není zde STK ve Vašem okolí? Kontaktujte nás na info@seznam-stk.cz

Jak zvládnout smyk. Chce to klid a potlačit pud sebezáchovy

"Musíte dokonale poznat své auto, jak se chová v konkrétní situaci. Abyste věděli, co od něj můžete čekat," vysvětluje Václav Ircing z plzeňského BESIPU.

Hlavní rada zní. Chce to klid, chladnou hlavu a pokusit se v sobě potlačit pud sebezáchovy.

"Ideální je, když dobrý manévr v krizové situaci uděláte zcela automaticky a až po něm si uvědomíte, co všechno jste zvládli. K tomu je zapotřebí dlouhý a soustavný trénink," připouští instruktor školy bezpečné jízdy Zdeněk Březina.

Musíte v autě správně sedět, vědět, jestli je vybavené ABS či dalšími elektronickými pomocníky řidiče a hlavně zapomenout na "hospodské" rady, že výkonné auto s předním náhonem vás ze všeho vytáhne a vůz s pohonem všech čtyř kol se dostane z prekérní situace téměř bez vaší pomoci.

Když si k tomu ještě zafixujete, že dupnutí na brzdu nemůže v krizové situaci vše zachránit, tedy přesný opak toho, co podvědomě velí pud sebezáchovy, jste na dobré cestě zvládnout i nadcházející zimu bez šrámů na autě.

Spojku a brzdu sešlápněte současně

Když potřebujete zastavit auto na přímé zledovatělé silnici, víte jak na to?

"Co nejrychleji a současně dupněte na spojku a brzdu. Volant držte přímo. Pokud je vůz vybavený ABS, řídící jednotka kola zablokuje až třicetkrát za sekundu. U auta bez ABS se můžete pokusit nahradit tento systém prudkým a rychlým sešlapáváním brzdového pedálu," vysvětluje Václav Ircing. A vzápětí to předvádí na plachtě v praxi.

"Jen si musíte uvědomit, že oproti suché silnici se brzdná dráha na ledu prodlužuje zhruba na desetinásobek," dodává Ircing.

Pud sebezáchovy musí řidiči potlačit především ve chvíli, kdy se na silnici vyhýbají překážce, která se před nimi náhle objeví.

"Je to hodně těžké, ale jde to zvládnout. Šlápnete prudce na brzdu i spojku, pak brzdu pustíte a s vyšlápnutou spojkou můžete rychlým manévrem bez dalšího brzdění překážku objet. Musíte překonat pud sebezáchovy, který velí stát na brzdě. Další podmínkou je, že správně držíte volant. To podle posledních poznatků znamená v poloze tři čtvrtě na tři, když si představíte hodiny. Právě v tomhle držení jsou vaše manévrovací schopnosti největší a neztrácíte čas ručkováním po volantu," vysvětluje Zdeněk Březina.
"Když lidem vysvětlujeme a ukazujeme, jak mají manévry dělat, nevěří nám. Až když poznají hranice svého auta, přiznávají: Co nám říkáte, to je pravda," uzavírá instruktor bezpečné jízdy Zdeněk Březina.

Zobrazit archiv novinek >>